گزارش چهاردهمین نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری کشور

چهاردهمین نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری کشور با حضور معاون پژوهش و فناوری و مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه در پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم( برگزار گردید. در این نشست  روسای ۳۷ پارک علم و فناوری و جمعی از مدیران مراکز رشد کشور از جمله مدیر مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری، با هدف  تعامل و همفکری، هم افزایی بیشتر بین تصمیم گیران این حوزه ها و تبادل نظر با مسئولان وزارت علوم، سازمان ها و دستگاه های اجرایی، طی دو روز در پانل های تخصصی به بحث و تبادل نظر پرداختند. دکتر رضا سهیلی فرد مدیر مرکز رشد دانشگاه، یکی از نکات بسیار مثبت این نشست را تعامل سازنده و ارزشمند مدیران مراکز رشد دانشگاهی دانست که ماحصل آن پیگیری خواسته ها و مطالبات این مراکز به صورت یکصدا از مسئولین وزارت بود. این پیگیری ها منجر به وعده مسئولین وزارت جهت توجه بیشتر به رفع مشکلات و موانع مراکز رشد دانشگاهی و حمایتهای بیشتر از این مراکز گردید. علاوه بر این یک درخواست جمعی برای هم اندیشی مدیران مراکز رشد دانشگاهی با مسئولین وزارت در آینده نزدیک ارایه شد.

                                                                           1

به گفته دکتر سهیلی فرد در این نشست دکتر پیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، حمایت‌های مالی، تامین بودجه برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و همچنین حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور را از جمله برنامه‌های وزارت علوم برای رفع موانع موجود و ارتقای جایگاه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد. همچنین دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تشکیل کارگروه‌های مختلف در وزارت علوم برای بررسی مسائل پارک‌های علم و فناوری و تدوین آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این کارگروه‌ها خبر داد.  به گفته وی پس از اجرای برجام زمینه بهتری برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری فراهم شده و در این چارچوب ارتباطات منطقه ای در حال تقویت است. دکتر احمدی  بررسی مشکلات و خلاء های قانونی شرکت های دانش بنیان در دو سال اخیر را از اولویت های اصلی این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: تقویت همکاری صندوق های مالی و بانک ها برای ارایه تسهیلات مناسب به این شرکت ها و تقویت ارتباط با دانشگاه ها به عنوان محلی برای ورود نیروهای جدید به این مراکز از دیگر دستاوردهای اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شمار می رود.

                                                                      2

شایان ذکر است مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری از اواسط سال ۹۳ فعالیت خود را به طورجدی آغاز نموده و تا کنون ۸ شرکت و هسته فناور در زمینه های گوناگون فنی و مهندسی، معماری، محیط زیست، بیو تکنولوژی و جغرافیا در این مرکز مستقر و در حال فعالیت بوده و از حمایتهای مرکز رشد بهره مند می باشند.

 

اطلاعات تماس

آدرس: میدان صاحب الزمان،  خیابان 24 متری انقلاب، خیابان نیستان،  پلاک 5

کد پستی: 9618676115
تلفن تماس: 44641952-44641958
پست الکترونیک: roshd@hsu.ac.ir