به همت انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث / تاریخ تشیع و با همکاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه حکیم سبزواری از مهر ماه سال تحصیلی 1396-1397 همزمان با ماه های محرم و صفر اقدام به برگزاری سلسله نشست های تاریخی با عنوان «تحلیل تاریخی نهضت امام حسین (ع)» نموده است. این نشست ها پیرامون سه محور با عناوین: 1- ریشه های تاریخی قیام امام حسین(ع) : جلسه اول : وضعیت اقتصادی ، اعتقادی و اجتماعی جامعه اسلامی، جلسه دوم: عراق و کوفیان، جلسه سوم: شام و بنی امیه 2- رخدادهای قیام امام حسین(ع)  3- اهداف و پیامدهای قیام امام حسین(ع) برنامه ریزی شده است.
طی جلسات محور اول که در تاریخ های 23/07/96، 30/07/96و 07/08/96در محل تالار اسرار دانشکده الهیات باحضور دانشجویان و اساتید سخنران(دکتر محمد مصطفایی، دکتر علی یحیایی، دکتر علیرضا اشتری تفرشی، دکتر زینب امیدیان، دکتر ابوالقاسم رحیمی و دکتر یعقوب تابش) برگزار شد با رویکرد جامعه شناسی تاریخی، ریشه های تاریخی قیام امام حسین(ع) تحلیل و تبیین شد. در پایان جلسات استادان به پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پاسخ دادند.
محور دوم یعنی رخدادهای قیام امام حسین(ع) در تاریخ 20/08/96 برگزار شد. در این جلسه استادان دکتر علی یحیایی، دکتر محمد مصطفایی، دکتر علیرضا اشتری تفرشی و دکتر یعقوب تابش با رویکرد نقد تاریخی به واکاوی روایات و گزارش های مربوط به قیام امام حسین پرداختند. در پایان جلسه استادان، به پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پاسخ دادند. لازم به ذکر است در این جلسه سرکار خانم دکتر رجایی و آقای دکتر برادران از استادان دانشکده الهیات حضور داشتند.
تاریخ برگزاری آخرین محور شنبه04/09/96 در اتاق 207 خواهد بود. امید است این جلسه با توجه به زمینه هایی که در جلسات پیشین به وجود آمده بتواند در جهت تبیین تاریخی اهداف و پیامدهای قیام امام حسین مؤثر باشد.
تهیه و تنظیم گزارش: د. یعقوب تابش
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث / تاریخ تشیع