این کتاب ترجمه «قراءه فی بیانات ثوره الامام الحسین(علیه السلام)» استاد عبدالوهاب حسین است که به همت حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو (پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری) به زبان فارسی صورت گرفته است.
نویسنده این کتاب که از مبارزان و انقلابیون بحرین است و هم اکنون در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برد، در این کتاب به شرح و تبیین هفت خطبه امام حسین(ع) و درس های قیام آن حضرت برای جامعه امروزی می پردازد. نویسنده در بخش مقدماتی به موضوعاتی چون مفهوم انقلاب، آشنایی با امام حسین(ع)، خلاصه‎ای از سیره پاک ایشان، عناصر اصلی در شکل‎گیری این فاجعه و ویژگی‎های امام حسین(ع) می پردازد. سپس شرح و تفسیر هفت خطبه یا نامه امام حسین(ع) در مقاطع مختلفی از حیات آن امام همام می آید که عبارتند از: خطبه اول: فلسفه انقلاب، خطبه دوم: جرقه‎های انقلاب، خطبه سوم: دلایل و اهداف انقلاب، خطبه چهارم: پذیرش دعوت، خطبه پنجم: تعیین سرنوشت، خطبه ششم: آگاهی‎بخشی و بیان دلیل و حجت، خطبه هفتم: زمان نبرد.
نویسنده در گفتار پایانی کتاب، به بیان ویژگی‎های خطبه اسلامی انقلابی می پردازد و پنج ویژگی زیر را برمی شمرد: ویژگی اول: صداقت، روراستی و امانتداری، ویژگی دوم: وضوح و روشنی، ویژگی سوم: پایداری، ویژگی چهارم: مصداق داشتن، ویژگی پنجم: وقت‎شناسی مناسب.